Velen van ons zijn bekend met de trainingsstijl ‘Leren in de stroom van werk’. Voor degenen onder jullie die niet bekend zijn met deze trainingsstijl, kijk eens naar een van Dashe’s blogs op “Leren in de stroom van het werk.” Deze stijl zal niet worden afgewezen, maar zal in plaats daarvan worden verbeterd met een andere stijl “Leren in het moment van nood”. Dit wordt een enorme trend in 2023 en het heeft veel voordelen die de manier waarop L&D trainingsmodules maakt, zullen veranderen. De momenten van nood richten zich op de leerling, hun situaties, de vaardigheden die nodig zijn om hun werk uit te voeren en hoe ze hiervan kunnen profiteren tijdens hun reis in een organisatie.
De vijf momenten van nood
De “Five Moments of Need” is ontwikkeld door Bob Mosher en Conrad Gottfredson. Dit zijn de momenten waarop een leerling bepaalde informatie nodig heeft om zijn werk efficiënter en effectiever uit te voeren. Op deze momenten kunnen de leerlingen hun kennis en vaardigheden verbeteren en vergroten. Elk moment van nood moet worden gezien als een kans om iemands vaardigheden te verbeteren en nieuwe en betere manieren te leren om hun werk uit te voeren.
Leer nieuw
Dit eerste moment van behoefte spreekt voor zich, het is het proces van iets nieuws leren om de leerling in staat te stellen zijn positie te overtreffen. Dit kan met eLearning-cursussen, trainingen, teamuitdagingen of welke vorm van onderwijs dan ook. Het is belangrijk dat de methode die u kiest om de leerling te trainen gericht is op het opbouwen van NIEUWE vaardigheden en kennis. Dit is niet het moment om de vaardigheden en kennis die ze al hebben te verbeteren of te veranderen. Het is ook belangrijk dat de leerling het belang van deze nieuwe vaardigheden begrijpt. Als ze niet begrijpen waarom of hoe belangrijk deze nieuwe training is, bewaren ze de informatie niet. Een ander aspect waarmee rekening moet worden gehouden, is dat deze nieuwe training onafhankelijk moet zijn, iets wat ze alleen en in hun eigen tempo kunnen voltooien. Dit zal de urgentie van behoefte in hun geest creëren en het zal hen aanmoedigen om iets voor zichzelf te doen, in hun voordeel.
2. Kom meer te weten
Op dit moment van nood kun je de vaardigheden van de leerling die ze al bezitten, uitbreiden. Ze hebben nu de mogelijkheid om voort te bouwen op de kennis en vaardigheden die ze al hebben geleerd, en dit kan hen aanmoedigen om naar het volgende niveau in hun functie te gaan. Een leerling kan dit moment van nood gebruiken om verder te komen in de organisatie of ze zijn misschien een bepaalde behoefte in hun functie tegengekomen, maar hadden niet de tools om de taak te voltooien. U kunt dit moment van nood leren door eerst de huidige kennis van de cursisten te beoordelen door middel van examens en enquêtes, en hen vervolgens de juiste training en trainingsstijlen te bieden die het beste bij hen passen. Het zal ook nuttig zijn om middelen direct beschikbaar te hebben voor alle werknemers als ze zelf MEER willen leren en onmiddellijk toegang willen hebben tot extra kennis.
3. Toepassen
Dit gebeurt wanneer leerlingen informatie of vaardigheden moeten toepassen die ze al hebben. Als een werknemer bijvoorbeeld wordt geconfronteerd met een taak waarvan hij niet meer weet hoe hij die moet voltooien, zou het nuttig zijn om een handleiding of applicatie te hebben om de vaardigheden die hij heeft geleerd, maar die hij misschien is vergeten, te activeren. Dit moment van nood gebeurt in realtime en kan op elk moment tijdens hun tijd bij de organisatie voorkomen. Het is belangrijk dat de leerlingen snel en gemakkelijk toegang hebben tot de informatie, zodat ze vrijwel onmiddellijk de informatie kunnen krijgen die nodig is om een taak uit te voeren. Deze stap moet aan het begin van elke trainingsmodule worden overwogen, zodat de nodige voorbereidingen kunnen worden getroffen.
4. Oplossen
Dit moment doet zich voor wanneer er iets misgaat en de leerlingen onmiddellijk toegang moeten hebben tot de juiste hulpmiddelen om een probleem op te lossen. Dit kan worden uitgevoerd met een helpdesk, veelgestelde vragen, online formulieren of directe toegang tot een manager. Dit moment van nood zal meer spontaan optreden dan elk ander moment van nood, wat betekent hoe meer “hulpmiddelen” hoe beter. Als het mogelijk is om meerdere hulpmiddelen te hebben, is het belangrijk dat u dit doet. Als er zich een probleem voordoet, en dat zal gebeuren, zullen leerlingen waarschijnlijk hulp zoeken bij de mensen om hen heen of misschien zelfs een snelle zoekopdracht gebruiken om het probleem op te lossen. Dit is goed omdat ze het probleem zelf proberen op te lossen en in zekere zin vinden ze het het snelst. Dit vergroot ook hun vaardigheden, maar het is belangrijk om hulpmiddelen te hebben voor het geval ze zich daar als eerste toe wenden.
5. Wijziging
Dit moment van nood is wanneer leerlingen de manier moeten veranderen waarop ze normaal gesproken een taak uitvoeren of met een situatie omgaan. Dit is normaal gesproken een van de meest uitdagende momenten van nood, omdat de leerling een beleid, vaardigheid of procedure moet afleren en opnieuw moet leren met de nieuwe veranderingen. Een geweldige manier om dit moment van nood te gebruiken, is door interactieve trainingen te maken, zoals quizzen, games, teambuildingoefeningen of modules die ze in hun eigen tijd en in hun eigen tempo voltooien. Het zou een goed idee zijn om voorbeelden op te nemen die de oude methoden gebruiken in tegenstelling tot de nieuwe methode, zodat ze kunnen zien waarom de wijzigingen worden aangebracht en hoe ze voordelig zijn.
Waarom zal leren op het moment van nood nuttig zijn
Dit nieuwe leerproces zal trainingen efficiënter en succesvoller maken omdat het alle “wat-als”-scenario’s wegneemt. L&D heeft zich gericht op wat er gebeurt “als”, wat zou u doen “als”, hoe u dit “als” moet aanpakken. Alle “als” zijn hypothetisch en de kans is groot dat die “als” nooit zullen voorkomen, dus die trainingen zijn verspilde tijd. Dit nieuwe proces zal trainen op BEHOEFTEN, de vaardigheden zullen worden aangeleerd op basis van situaties die zich al hebben voorgedaan en zal de leerling voorzien van wat hij nodig heeft. Dit zal een organisatie tijd en geld besparen en een groter rendement op hun trainingsmodules opleveren. Hun werknemers zullen alles krijgen wat ze nodig hebben, in plaats van wat ze nodig zouden kunnen hebben en uiteindelijk nooit zullen gebruiken. Met dit proces zien we een toename van de productiviteit, efficiëntie, betrouwbaarheid en het succes van medewerkers. Dit is het begin van een nieuw en verbeterd leerproces, en het zal L&D naar een hoger niveau tillen!