Een andere trend die opkomt voor leer- en ontwikkelteams is het creëren van een beter feedbackcircuit tussen teamleden en het L&D-team. Medewerkers die leren van de inhoud en trainingen zijn degenen die de meest relevante en invloedrijke feedback hebben over welke verbeteringen kunnen worden aangebracht aan trainingsprogramma’s in een organisatie. Het is echter algemeen bekend dat het doorgaans moeilijk is om feedback van werknemers te krijgen.
Waarom is real-time feedback van medewerkers belangrijk?
Er zijn verschillende redenen waarom feedback van medewerkers cruciaal is voor het succes van een organisatie. Zoals we eerder hebben besproken, is prestatieondersteuning van vitaal belang voor de ontwikkeling van medewerkers, en het kan vaak een moeizaam proces zijn om bij te houden en te onderhouden. Voortdurende feedback is doorgaans niet iets waar rekening mee wordt gehouden, of dat zelfs maar als een prioriteit wordt beschouwd. Door real-time feedback van uw werknemers aan te moedigen, toont u de wens om de ontwikkelingsmogelijkheden van de werknemers te verbeteren en hun loopbaanontwikkeling te bevorderen. Realtime feedback stelt medewerkers in staat om hun fouten te corrigeren en hun gedrag te veranderen wanneer dat het belangrijkst is.
Realtime feedback van medewerkers creëert een gedragspatroon, zowel strijd als verbetering, dat groei en kansen laat zien, afhankelijk van de voortgang van het individu. Door real-time medewerkersfeedback te implementeren, kunt u uw teams continu ondersteunen op een consistente basis die blijk geeft van zorg en empathie voor medewerkers en hun welzijn. Wanneer het tijd is voor een jaarlijkse beoordeling, kunt u werknemers laten zien hoeveel ze in de loop van het jaar zijn verbeterd, en aangezien alles in realtime was toen de trainingen werden gegeven, zal niemand overrompeld worden over de verkregen gegevens. Dit kan wat anders een “out of the blue” negatieve kritiek zou zijn, veranderen in een positief gesprek voor zowel werknemers als leiders van de organisatie.
Voordelen van het implementeren van realtime werknemersfeedback
Het implementeren van consistente real-time feedback van werknemers in prestatiebeheer is een van de meest voorkomende veranderingen die leiders tegenwoordig in hun L&D-programma’s opnemen. Realtime feedback van werknemers kan teamuitdagingen oplossen, zoals gevoelens van onthechting tussen teamleden of verminderd teamtoezicht. Het hoeft niet altijd corrigerende feedback te zijn, maar kan ook betrekking hebben op het bekrachtigen van goed uitgevoerd werk of het nemen van effectieve maatregelen, zoals het vergroten van de verantwoordelijkheden van een werknemer of het veranderen van functie.
Enkele voordelen die u zult zien bij het implementeren van realtime werknemersfeedback zijn de volgende:
Verbeter de prestaties van medewerkers. Leiders kunnen de prestaties in real-time situaties bespreken, zodat medewerkers de koers kunnen bijsturen wanneer het er het meest toe doet. Prestatieproblemen komen niet meer als verrassend naar voren tijdens functioneringsgesprekken.
Onboard nieuwe medewerkers efficiënt en snel. Dankzij real-time feedback van medewerkers kunnen nieuwe medewerkers productiever zijn doordat ze vanaf het begin kunnen leren en zich kunnen aanpassen aan hun rol.
Creëer een cultuur van transparantie en vertrouwen. Het implementeren van een real-time feedbackcircuit creëert transparantie waar werknemers zich verbonden voelen met hun leiders, en een organisatie waar teams open, eerlijke en nuttige feedback kunnen geven om een positieve impact op de organisatie te hebben.
Verhoog de motivatie van medewerkers door erkenning en aanmoediging. Dankzij real-time feedback van werknemers kunnen werknemers worden erkend op basis van hun sterke punten en prestaties, wat op zijn beurt de inzet voor sterke prestaties en positief gedrag versterkt.
Verbeter de kwaliteit en nauwkeurigheid van prestatiegegevens. Verminder de vooringenomenheid van werknemers en verbeter prestatiegegevens met consistente feedback van werknemers. Realtime werknemersfeedback ondersteunt eerlijke en redelijke besluitvorming over talent door een duidelijk beeld te geven van de prestaties van werknemers, zowel negatieve als positieve, in de loop van de tijd.
Creëer een omgeving die intercollegiale coaching en kennisoverdracht bevordert. Realtime feedback van werknemers stelt teams in staat elkaar te helpen hun vaardigheden te ontwikkelen en uit te breiden. Teams werken effectiever samen als ze het succes kunnen delen.
Stimuleer doorlopend leren en ontwikkelen. Real-time feedback van werknemers opent de mogelijkheid voor verbetering. Een cultuur van feedback stelt leiders in staat om topprestaties en koerscorrecties te herkennen wanneer het er het meest toe doet. Deze vorm van leren past in het natuurlijke leerproces in de werkstroom en leidt niet af van hun dagelijkse routines.
Realtime feedback van medewerkers biedt een organisatie veel voordelen, maar bovenal zal het de betrokkenheid van medewerkers verbeteren en vergroten. Dat blijkt uit een onderzoek van Gallupwanneer zinvolle feedback wordt gegeven, is de kans vier keer groter dat medewerkers betrokken zijn bij het training- en ontwikkelingsproces.
Waar u op moet letten bij realtime werknemersfeedback
Wanneer feedback correct wordt uitgevoerd, ontstaat er een circuit dat tweerichtingsverkeer is. Medewerkers moeten ook de mogelijkheid hebben om opwaartse feedback te geven, waar leiders ook leren en verbeteren. Met feedback is er altijd een kans dat het hiërarchisch aanvoelt en als enige negatieve kritiek wordt opgevat. Hoewel real-time feedback van oudsher gericht is op de leider en werknemer, moet u uw teams aanmoedigen om gebruik te maken van real-time feedback en te investeren in manieren om vertrouwen en psychologische veiligheid op te bouwen (zie hier de bekroonde Escape Room van Dashes gericht op het bouwen van psychologische veiligheid), en bouw voortdurend aan inclusieve leiderschapsvaardigheden voor jezelf.
Houd er ook rekening mee dat real-time feedback kan overkomen als micromanaging. Zorg ervoor dat uw realtime feedback niet alleen constante negatieve kritiek is. Medewerkers presteren het beste als er een gevoel van vertrouwen en autonomie is. Als je voortdurend kritiek hebt op hun prestaties, kan dit de verbetering en het succes dat je wilt bereiken in de weg staan. Het is een hellend vlak om te bewandelen, vooral omdat real-time feedback vaak neigt naar micromanaging en het gevoel van verbondenheid en creativiteit van werknemers kan belemmeren. Richt je in sommige gevallen op je coachingsvaardigheden in plaats van op je behoefte aan feedback, en leid je medewerkers in de goede richting zonder ze stap voor stap instructies te geven.
Waar te beginnen met realtime werknemersfeedback
Door real-time medewerkersfeedback te implementeren, kunnen leer- en ontwikkelingsteams medewerkers om hun feedback vragen in korte enquêtes of meer diepgaande vragenlijsten – direct in de training, of direct na afloop. Leren door middel van in-app-ervaringen, met kennisbanken of tijdens het leren op het moment dat het nodig is, bieden allemaal unieke kansen voor organisaties om eenvoudige, korte vragen in te bouwen die fundamentele gegevens verzamelen over de impact en behulpzaamheid van de bijbehorende training. Houd er rekening mee dat het proces waarin u uw realtime werknemersfeedback uitvoert, uw bedrijfscultuur zal maken of breken. Effectieve en consistente feedback leidt tot positieve resultaten. Onthoud dat de sleutel tot realtime feedback is om uw werknemers en L&D-teams te ondersteunen tijdens hun loopbaantraject. Elk individueel teamlid zal een andere aanpak nodig hebben, dus pas uw suggesties aan op manieren die gemakkelijk haalbaar en effectief zijn.