![](https://www.flipoverwinkel.be/wp-content/uploads/2023/02/MicrosoftTeams-image-59.pngkeepProtocol.png)
Wat is microlearning-gamificatie?
Om te beginnen moeten we begrijpen wat gamification en microlearning op zich zijn. Nadat we begrijpen wat elk van deze is, kunnen we beginnen te begrijpen wat ze betekenen als ze eenmaal zijn gecombineerd.
Gamificatie is het opnemen van games of spelachtige elementen in een proces of procedure om deelname aan te moedigen en betrokkenheid te vergroten.
Microleren is hapklare informatie die in de juiste hoeveelheid wordt verdeeld zodat de leerling deze kan verwerken en onthouden, in plaats van de leerling te overladen met informatie die onmogelijk in één keer te onthouden is.
Microlearning-gamificatie combineert spelachtig leren in doses die zijn afgestemd op de leerling. Dit betekent dat degene die leert of “speelt” in zijn eigen tempo vooruit kan gaan of kan pauzeren wanneer dat nodig is. Het is belangrijk dat de hapklare stukjes informatie elementen van uitdaging, succes en beloning bevatten, en dat is waar gamification een rol speelt. Het opnemen van een op verhalen gebaseerd spel, of verschillende prestatieniveaus, of competitieve records zal de betrokkenheid vergroten, maar het zal ook elk individu in staat stellen om op zijn eigen tempo te leren. Er zullen leerlingen zijn die op het hoogste niveau zitten terwijl anderen nog aan het begin staan, wat betekent dat ze met verschillende snelheden leren en informatie op een andere manier onthouden. Hierdoor kunnen de trainers ook meer te weten komen over hun cursisten en hoe ze allemaal leren, zodat ze andere lessen kunnen samenstellen op basis van het individu.
Hoe Microlearning Gamification-trainingen te creëren
- Ken de behoeften van de organisatie en de werknemers, en hun trainingsvoorkeuren: het is belangrijk dat de spelachtige elementen tegemoet komen aan de interesse van de leerling en tegelijkertijd voldoen aan de verwachtingen van de organisatie. Voeg interessante onderwerpen toe die de persoon zullen aanspreken om hen te helpen de informatie vast te houden die belangrijk is voor de training. Zorg ervoor dat bij de voltooiing van elk niveau/sectie/fase en de hele les voldoet aan de behoeften van de organisatie en de leerling.
- Houd het relevant voor de echte wereld: Het hebben van een fantasieverhaallijn is prima, maar het is van groot belang dat het te relateren is aan de echte wereld. Scenario’s waarmee leerlingen worden geconfronteerd, moeten vertaalbaar zijn naar situaties in de echte wereld; de overgang van de game-achtige training naar hun positie in de organisatie moet vloeiend zijn. De geanimeerde scenario’s moeten gebaseerd zijn op echte mensen, situaties en uitdagingen waarmee ze te maken kunnen krijgen als de training is voltooid.
- Kies geschikte stimulansen: Deze stimulansen kunnen zo klein of zo groot zijn als je zou willen, maar het is belangrijk dat ze correleren met de hoeveelheid tijd en moeite die de persoon in de gamified les(sen) zal steken. Bedenk dingen die hen ertoe aanzetten om hun uiterste best te doen en wat hen zal verleiden om de training zo goed mogelijk af te ronden. Dat gezegd hebbende, niet alles hoeft aan het einde een beloning te hebben, deze prikkels moeten strategisch geplaatst zijn en waarde moeten behouden tot het einde.
- Neem uitdagingen en personages op die aanlokkelijk zijn: als de leerling zich aangetrokken voelt tot de personages die ze spelen of uitdagingen waarmee ze worden geconfronteerd, is de kans groter dat ze zich de vaardigheden herinneren die ze gebruiken tijdens de gamified training. Ze moeten instanties en karakters hebben die gedenkwaardig zijn om ze op de echte wereld toe te passen. Wanneer ze worden verleid om een bepaald personage te zijn of worden geconfronteerd met een intrigerende nieuwe uitdaging, zullen ze zich dat eerder herinneren wanneer ze in het echte leven met iets of iemand vergelijkbaar worden geconfronteerd.
- Heb een gericht gewenst resultaat: Bij het maken van dit type training is het uiterst belangrijk om aan het begin het gewenste resultaat te definiëren. Dit kan een bepaalde vaardigheid zijn waarvan u wilt dat de cursist leert, een bepaald protocol of les in de organisatie die de cursist moet kennen, of een regel die gedurende de hele tijd bij de organisatie bekend moet zijn. Concentreer u op wat de leerling zou moeten leren van elk deel of elke vooruitgang binnenin, en hoe het algehele resultaat eruit zou moeten zien. Als er meerdere lessen zijn, moet elke les zijn eigen focus hebben die een algeheel resultaat of doel omkadert.
- Kies een genre voor elke training of vaardigheid: het genre moet gericht zijn op de organisatie en het dagelijkse werkleven van de stagiair. Dat gezegd hebbende, het genre zou ook interessant moeten zijn en in staat om de aandacht van het individu vast te houden, waardoor een verlangen ontstaat om het spel tot het einde voort te zetten. Zorg ervoor dat je mysterie, opwinding, komedie of een emotionele trigger toevoegt om de leerling te allen tijde betrokken te houden.
- Zorg voor een verhaallijn: Een verhaallijn is erg belangrijk in een microlearning gamification-training, omdat er een continue stroom door de training heen moet zijn. Dit moet een verhaallijn zijn die voor iedereen gemakkelijk te volgen is en die op elk moment kan worden opgepakt. Het moet gedenkwaardig genoeg zijn waar ze dagen kunnen doorbrengen zonder te spelen en zich nog steeds herinneren waar ze waren gebleven en wat er dagen ervoor gebeurde om ze op dit punt te krijgen. Het moet ook een verhaallijn hebben die interessant genoeg is voor hen om te willen weten hoe het einde zal zijn, waardoor ze tot voltooiing worden gebracht.
- Verzamel feedback: dit is misschien wel de belangrijkste stap in elk type training, maar vooral in microlearning-gamification. U wilt er zeker van zijn dat het resultaat en de les worden begrepen, en u wilt er ook voor zorgen dat elke stap of dosis informatie door de leerling wordt onthouden. Als ze geacht worden in hun eigen tempo te leren, betrokken te blijven, plezier te hebben en informatie vast te houden, wil je er zeker van zijn dat die doelen worden bereikt tijdens elke stap van het proces. U wilt ook weten waar er verbeteringen mogelijk zijn, en wat voor elk individu werkt en wat niet.
Waarom Microlearning Gamification?
Zowel microlearning als gamification hebben grote voordelen voor leerbehoud aangetoond. Door deze twee te combineren, wordt leren en ontwikkelen alleen maar naar een hoger niveau getild. Ze zijn allebei uniek en kunnen tegemoetkomen aan de behoeften van individuen, terwijl ze een organisatie voorzien van de vaardigheden en kennis die hun werknemers nodig hebben. Als het correct wordt gedaan en de nodige stappen worden gevolgd, kan het creëren van spelachtige trainingen die in kleine doses kunnen worden gegeven en mini-secties hebben die toegankelijk zijn op de eigen tijd en snelheid van een individu, de mate van informatiebehoud van leerlingen enorm veranderen. De combinatie van deze twee zal zijn eigen leerstijl worden die leren en ontwikkelen naar een nieuw niveau kan tillen. De statistieken voor elke microlearning en gamification op zich zijn fenomenaal, dus waarom zou je deze twee successen niet combineren en iets geweldigs creëren!