Sociaal leren voor leiders

Leren en ontwikkeling: sociaal leren voor leiders

Voor leiders is sociaal leren een effectieve manier om de gewenste leiderschapskwaliteiten, gedragingen, ethiek en vaardigheden te vergroten. Sociaal leren vereist constant bewustzijn van je omgeving en je reacties op de acties van jezelf en anderen om je heen. Sociaal leren ontstond voor het eerst in de jaren zestig toen Albert Bandura een cognitief proces definieerde die zich afspeelt in een sociale context. Maar in L&D is sociaal leren tegenwoordig een krachtig hulpmiddel geworden voor de ontwikkeling van zowel leiders als organisaties. Doorgaans heeft sociaal leren een sterke positieve invloed op zachte vaardigheden en prestaties, maar het moet correct en effectief worden gedaan. Er is geen standaardtechniek voor het gebruik van sociaal leren in uw organisatie; het is het meest effectief via natuurlijke sociale processen zoals discussies.

Leiderschap en sociale leertheorieën

In zowel formele als informele omgevingen worden theorieën over sociaal leren al tientallen jaren gebruikt bij het aanleren van management- en leiderschapsvaardigheden. Sociaal leren heeft een doel in leiderschap en maakt het mogelijk het gedrag van een leider of manager te begrijpen, en de voortdurende gedeelde interactie tussen de leider en de omgeving die hun gedrag bepaalt. Er zijn drie primaire aspecten van sociaal leren die leiderschap omvat:

  1. Leiders erkennen dat hun gedrag wordt bepaald door de verschillende situaties, ervaringen en behoeften die aanwezig zijn.

  2. Leiders werken samen met hun medewerkers en teams om te ontdekken welke behoeften, situaties en ervaringen zich mogelijk kunnen voordoen.

  3. Leiders en medewerkers werken dus samen om manieren te ontdekken waarop ze individueel gedrag kunnen managen om adequate en constructieve resultaten te genereren.

Het is volkomen logisch, toch? Voor het geval dat niet het geval is, kunnen de experts van het personeel van Dashe u helpen met al uw behoeften. Het is een inside-out proces dat begint met leiders die zichzelf volledig begrijpen – hun waarden, stijl, kracht en filosofieën. Zodra we de huidige vaardigheden kunnen identificeren, kiezen we voor een externe benadering die zich richt op de specifieke vaardigheden en gedragingen die nodig zijn voor effectieve leiderschapservaringen, inclusief het integreren van sociaal leren en de how-to’s voor het bouwen van een goed presterend team. Wat voor de ene organisatie werkt, werkt niet noodzakelijkerwijs voor alle organisaties. Bekijk hier een interactief videovoorbeeld dat onze klant APi Group heeft geïmplementeerd voor Building Great Leaders. Deze trainingsmethode inspireerde de leiders en medewerkers met enthousiasme en buy-in voor een aankomend initiatief.

Een sociaal lerende benadering van leiderschap is als volgt:

Sociale leertheorieën

Leiderschapstraining: een volledige cirkel naar sociale interactie

De centrale benadering van leiderschapsontwikkeling is van oudsher het geven van instructietraining met de bedoeling de bekwaamheid en competenties van de leiders en managers te versterken, zodat ze efficiënter en productiever kunnen worden. Maar naarmate we meer het digitale tijdperk voor leren en ontwikkelen zijn binnengegaan, hebben veel van deze sociale vaardigheden en discussies minder aandacht gekregen. De meeste organisaties omarmen het principe dat het ontwikkelen van sterke leiders essentieel is voor algeheel succes, en het is zeker geen snel proces. Programma’s voor leiderschapsontwikkeling missen vaak modaliteiten of zijn te sterk afhankelijk van één enkele theorie. Het meest effectieve leiderschap combineert curricula van alle vijf modellen voor volwasseneneducatie: zelfbeeld, leerervaring, leerbereidheid, leeroriëntatie en leermotivatie. Dus waar komen sociaal leren en interactie om de hoek kijken?

Het is algemeen bekend dat met leiderschap invloed komt. Als we kijken naar ethisch leiderschap, worden sociale leerperspectieven vaak in overweging genomen, aangezien leiders het ethische gedrag van werknemers/teams beïnvloeden. Sociaal leren stelt leiders in staat om individuele en organisatorische groei te versnellen door medewerkers een veilige ruimte te bieden om vragen te stellen, te ondersteunen en te innoveren. Ja, sociaal leren gebeurt organisch, maar als leiders kunt (en zou) u het niveau van sociaal leren binnen uw eigen team en organisatie moeten verhogen. CIPD (Chartered Institute of Personnel and Development) ontdekte dat in goed presterende organisaties de kans op sociaal leren vijf keer groter is dan in een gemiddelde organisatie en 26 keer groter dan in slecht presterende organisaties. Daarom is het niet iets dat je moet onderschatten of aan het toeval overlaten. Het is uiterst belangrijk om te onthouden dat het vergroten van sociaal leren niet het einddoel is, het is een middel om een ​​doel te bereiken, een manier om voortdurende prestatieverbetering en innovatie te verbeteren. Dus hoe begint uw organisatie met sociaal leren? Wat wordt er van jou als leider gevraagd?

Overweeg enkele van deze tips wanneer u sociaal leren implementeert in uw strategie voor leiderschapsontwikkeling:

  • Krijg feedback van uw leiders en medewerkers: De eerste stap in elke strategie voor sociaal leren moet beginnen bij de mensen. Ga na of sociaal leren goed zou werken in uw huidige omgeving, en of leiders openstaan ​​voor het adopteren van sociaal leren als trainingsmethode, en wat hun huidige vaardigheidsniveau zou kunnen zijn.

  • Evalueer uw huidige leiderschapstrainingsprogramma en -platforms: Hoogstwaarschijnlijk heeft u al enige training voor uw leiders en managers. Door uw huidige proces te herstructureren, kunt u mogelijk de kosten verlagen door sociaal leren in te bouwen. Dit kan net zo eenvoudig zijn als het creëren van een forum of chatroom waar ze andere leiders en teamleden vragen kunnen stellen en feedback kunnen ontvangen.

  • Implementeer sociale leerplatforms in uw organisatie: er zijn tal van sociale leertools en platforms direct beschikbaar. Sommige tools, zoals EdApp (er is zelfs een gratis versie beschikbaar), hebben ingebouwde mogelijkheden voor discussiegroepen, video, forums en zelfs gamification.

  • Zorg voor positieve en negatieve feedbackloops: Een van de belangrijkste redenen waarom sociaal leren zo effectief is voor leiders, is omdat het van nature feedbackloops creëert tussen managers en de organisatie.

Sociaal leren kan worden gevoed door groepssamenwerkingsprojecten, groepsdiscussies, coaching of mentorschap. Onthoud altijd dat verbetering voortkomt uit de bovenstad. U zult merken dat er verschillende manieren zijn om sociaal leren te implementeren in uw leiderschapsontwikkeling, dus kijk wat het beste werkt voor uw huidige programma en begin daar.

Nieuwe call-to-action

Leiders hebben sociale leervaardigheden nodig

Als een leider een goed presterend en succesvol team wil laten groeien, zijn sociaal leren en gedeelde leerervaringen van cruciaal belang voor de organisatie. In de wereld van vandaag raken we allemaal meer met elkaar verbonden en is het essentieel om van elkaar te leren. Dashe heeft het proces van het integreren van waardevolle leiderschapstraining in uw organisatie eenvoudiger gemaakt. We zijn niet alleen bedreven in best practices, maar onze experts op het gebied van personeel kunnen effectieve trainingen ontwerpen en ontwikkelen die een boeiende en interactieve ervaring bieden voor uw leiders en organisatie. Training die aansluit bij cultuur en waarden, sociale leer- en organisatiedoelen omvat, en tegelijkertijd uw werknemers motiveert door middel van voorkeursmodaliteiten, zal uw leiders aanmoedigen om de leiding over hun teams te nemen en goed presterende resultaten te behalen. Ga gerust in gesprek met een Dashe-expert, we horen graag van je!

Flipoverwinkel
Logo
Vergelijk items
  • Totaal (0)
Vergelijken
0
Shopping cart